Maapähkinävoikeksit (munaton)

Nämä maapähkinävoikeksit ovat ihanan rapeita ja kaiken lisäksi terveellisempiä! Kekseissä voi on korvattu maapähkinävoilla ja sokeria on vain noin 5 g per keksi, joten näitä voi syödä useamman kerralla! Ohje on myös kananmunaton ja vegaani. Ohje on muokattu Katie Higginsin inspiroivasta kirjasta ’Chocolate covered Katie’.
Lue ohje …

Uuniluumut vadelmilla

Uunissa kypsennetyt hedelmät on todella helppo, mutta ihana ja terveellisempi jälkiruoka. Tässä ohjeessa olen käyttänyt vain luumuja, mutta voit halutessa lisätä sekaan myös vaikka aprikooseja. Uunissa paistaminen kypsentää ja makeuttaa hedelmiä, joten ei haittaa vaikka luumut olisivatkin kovia – sellaisia joita ei vielä olisi miellyttävää syödä raakana!
Lue ohje …

Amaretit (gluteeniton)

amaretti

Amaretit ovat kananmunan valkuaisista, sokerista ja mantelijauheesta tehtyjä kiinteitä, luontaisesti gluteenittomia pikkuleipiä, jotka sopivat sekä juhlapöytään, että iltapäivän teehetkiin. Ohje on alunperin Saronnosta, pohjois-Italiasta – katso myös Sisilialaisten mantelimassapikkuleipien (paste di mandorle) ohje tästä.
Lue ohje …

Kirsikkatorttu

kirsikkapie

Meillä on pieni kirsikkapuu, joka tuottaa juuri leivontaan sopivia kirsikoita – sellaisia joissa on hyvä tasapaino happaman ja makean välillä. Niitä ei tule kovin paljoa, joten käyttökohteet on aina tarkkaan mietitty. Tämä kirsikkatorttu on maukas, mutta ei liian makea. Spelttipohjalla on kirsikan lisäksi yksinkertainen kananmuna-kermatäyte. Tarjoa torttu vaniljajäätelön tai kermavaahdon kanssa.
Lue ohje …

Paistetut päärynät

paistetutpaarynat

Poires Belle Helene on tunnettu päärynäjälkiruoka – sokeriliemessa kypsennetyt päärynät tarjotaan suklaakastikkeen kera. Päärynät ovat kuitenkin luontaisesti makeita, joten sokerin lisääminen tuntuu minusta turhalta. Terveellisempi tapa valmistaa vastaava päärynäherkku on kypsentää päärynät uunissa. Uunipäärynät voi maustaa monella tapaa, minusta vanilja täydentää ihanasti päärynöiden omaa makua. Huom. käytä kiinteitä päärynöitä, jotta ne pysyvät paistettaessa koossa. Suklaakastikkeen ohje löytyy tästä.
Lue ohje …

Suklaavanukaskakku (gluteeniton)

chocmoussekakku

Tämä neljän raaka-aineen gluteeniton suklaakakku on koostumukseltaan voimakkaan suklainen, kuohkea ja kostea. Erinomaista kermavaahdon tai jäätelön kanssa! Voit paistaa kakun kypsäksi tai ottaa sen uunista vielä hieman ’raakana’ jolloin koostumus on mutakakkumainen. Ohje on muokattu Pullahiiren ’Jauhoton suklaakakku’ ohjeesta.
Lue ohje …

Suklaamantelit terveellisemmin

suklaamanteli

Viime jouluna tein aivan ihania sokerilla ja suklaalla kuorrutettuja manteleita (ohje löytyy tästä). No, tänä vuonna haluan tarjota hieman terveellisempiä herkkuja, joten päädyin käyttämään kuorellisia manteleita ja jättämään sokerikuorrutteen pois. Voit halutessa vaihtaa suklaan raakasuklaaseen – raakasuklaan perusohje löytyy tästä.
Lue ohje …